ROZHOVOR

 

Digitalism: "Je to jako jeden velký barevný cákanec..."

Ano, tak přesně takhle alespoň zhruba popisuje svou hudbu duo z Hamburku, jež si už pěkných pár let říká Digitalism, a kterého se u nás už tento víkend znovu dočkáme... Oba pánové si na nás před svým vystoupením udělali čas, a tak jsme se mimo jiné dozvěděli, v jakém speciálním místě jejich multižánrová muzika vzniká, jak se dali dohromady, jak to vypadá s novou deskou, i proč je lidi vítali francouzským pozdravem. Odtajnili také alespoň část svého studia a přihodili, proč neexistují tisícovky remixů jejich tracků. Rozhodně jim nechybí smysl pro humor a i v půlce roku 2019 mají pěkně našlápnuto. Hezké čtení!

 

Nejdříve ze všeho se nám, prosím, představte a prozraďte, jak jste se vlastně poznali...

Říkáme si Digitalism a jsme elektronický projekt z Hamburku. Potkali jsme se skoro před dvaceti lety v obchodu s deskami u nás, který se zaměřoval převážně na house a techno a v podstatě se jednalo o centrum hamburské klubové scény v té době... DJs si týden co týden právě zde doplňovali svou sbírku desek. Jence v obchodě pracoval vždy po škole a já (Isi, pozn. aut.) byl častým zákazníkem. Trávili jsme spolu hodně času, objevovali nové nahrávky a k DJingu už pak byl jenom krůček. Ten obchod měl nečekaně masivní soundsystém, DJing v klubech následoval, a takto společně jsme vytvořili první track, který do našich setů pasoval.

Preferujete víc hraní jako DJs, nebo u vás vedou živáky?

Začínali jsme s DJingem, takže jsou DJ sety přirozeně naším velkým potěšením! Ale krátce po vydání našich prvních nahrávek jsme začali víc a víc pracovat na live show a stále se snažili, aby každý ten živák byl ještě lepší než ten předchozí... Je skvělé přetvořit svoji hudbu a vzájemně se propojit s publikem a moc nás těší, že můžeme dělat obojí. DJing není tak náročný na logistiku a můžeme si při něm potají testovat nový materiál ze studia, ale už po chvilce hraní si většinou vyžádáme mikrofon a synťáky zpět. :) Prostě si nemůžeme pomoct...

Digitalism

Co vás přimělo k tomu vystupovat právě jako duo?

Láska ke stejné hudbě a taky fakt, že se nám často nedařilo najít novou muziku, která by nám pasovala do setů... Tak jsme si ji jednoduše museli složit sami. :)

Jak je na tom vlastně hudební scéna v Hamburku v tom vašem žánru? A cítíte nějaký rozdíl, kam se elektronická hudební scéna ubírá jinde?

Už je to nějaký ten pátek, co Hamburk býval centrem pro house music... To už je dneska minulostí, nicméně pořád tu máme spoustu skvělých producentů a umělců, kteří hrají po celém světě jako my. V této internetové době se spousta lidí snadno dostane do škatulky "Světoznámí". Také je tu spousta států, které jsou v elektronické tvorbě velmi silné a Německo je s největší pravděpodobností jedním z nich! Když jsme začínali, už tehdy jsme hodně za hraním cestovali a zvláště ve Francii jsme byli tak často, že nás pak doma zdravili "bonjour". To, že jsme vystupovali mimo domácí Německo, ale paradoxně znamenalo, že ten návrat na naši scénu byl těžší. Pro lidi tady už jsme byli jednoduše ti, co pochází odjinud a přináší zcela odlišný zvuk. :) Vždy jsme kočovali mezi státy i mezi žánry, ale naštěstí se to rychle změnilo a jsme moc rádi, že si i u nás doma teď užíváme úžasné přijetí publika! 




Slyšel jsem pár remixů vašich tracků, a třeba "Utopia" v podání Jorise Voorna se moc povedla... Jak samotný proces probíhá, pokud někdo chce remixovat váš track? Zvláště taková ikona, jakou je Joris?


Většinou se ptáme jiných autorů, zda nechtějí remixovat naše práce... Jindy, což je i tento příklad, se remixéři ptají nás. Joris miluje track "Utopia" tak moc, že s ním musel něco
udělat po svém a to je ten důvod, proč k tomu došlo! My jsme poměrně nároční v tom, než něco vypustíme ven, a s tím taky souvisí fakt, že neexistují tísícovky oficiálních remixů pro Digitalism. :)

Řekněte nám něco o vašem studiu, prosím. Je mi známo, že se jedná o poměrně speciální místo...

Speciální tedy opravdu je! :) Máme ho v bunkru z druhé světové války tady v Hamburku. V podstatě se jedná o velký betonový kryt bez oken, který za války sloužil pro civilisty. Teď už se tam toho moc dělat nedá, takže buď může sloužit jako sklad, nebo se v něm dá tvořit hudba! :) Je to velice inspirativní místo a když zhasneš, je tam až neskutečná, nekončící temnota, takže si musíš věci představovat. Je to velký katalyzátor pro naši tvorbu a tak trochu únik před realitou tam venku. V praxi to tedy vypadá tak, že rekapitulujeme to, co se nám stalo na našich cestách za hraním, a snažíme se všechny ty příběhy nějak zhmotnit...



Musím říct, že při poslechu vaší hudby mě udivuje, kolik žánrů mixujete dohromady. Co ještě vás při tvorbě hudby ovlivňuje, a odkud berete inspiraci?

Jak už jsme zmínili, inspiraci nám dodávají momentky ze života a při našich turné... Je to celý sled pocitů a situací, které se opravdu těžko popisují, takže to zkoušíme právě skrz hudbu. To je taky ten důvod, proč zní naše songy tolik atmosfericky, jako by se jednalo o nějaký soundtrack. Není tam žádná jednotvárnost, je to jako jeden velký barevný cákanec, jako nějaká oživlá malba, ale se zvukem. Je to víc o tom, jak to cítíme, než o tom, jaké nástroje k tomu vyjádření používáme. Takhle snadno vzniká tolik různorodých žánrů s využitím celé šířky zvukového spektra...

Pokud jeden z vás dostane nápad na nový track, nebo remix, pracujete na něm společně, nebo tahle práce vzniká postupně?

Vždycky si všechny naše nápady ukládáme a pak se k nim vracíme. Je jich opravdu spousta... Rozpracujeme jeden a pak si vzpomeneme na něco staršího, tak to spolu zkombinujeme, protože to do sebe jednoduše pasuje. Běžně se stává, že z prvotního nápadu skončíme úplně někde jinde, což je následkem té zažehnuté jiskry, která už je na cestě k novým nápadům.



Jaké studiové vybavení a software používáte?

Máme spoustu starých syntezátorů od Korgu přes Roland, pak staré Teisco a taky nějaké EMS kousky. Na počítači nám běží Ableton a Logic, které kombinujeme se spoustou pluginů. Každopádně se vždycky rádi vrátíme k základům a používáme spoustu vestavěných a klasických syntezátorů při postupném vrstvení výsledného zvuku. Raději pokaždé začneme zase od nuly, než abychom jen mačkali čudlíky. Ve finále je to kombinace všeho - atmosféry ve studiu, našich nápadů, analogové špíny přes mozek našeho studia, starý dobrý computer, který dal našemu projektu jméno...  

Máte naopak nějaké speciální vybavení pro vaši live show?

To se samozřejmě postupem času měnilo... Kdysi jsme hodně používali Korg Electribe a MS-20 a také jsme před dvěma lety měli speciální vybavení přímo na míru. Vše bylo čistě bílé, to bylo vážně luxusní! Aktuálně si s sebou bereme opravdu jen to vybavení, se kterým chceme vystupovat, a jedinou věcí, která je s námi vždy a všude, je pedál s efekty.

Digitalism

Jak to máte aktuálně s vydáváním vaší muziky?

Od roku 2017 funguje náš label Magnetism, který je určen jen a jen pro nás. Je skvělé mít absolutní svobodu v tom, co děláš, i v tom, kdy to uděláš. Vždycky je strašně frustrující, když máš hotovou věc, a pak jen musíš čekat pár měsíců, než to velké nahrávací společnosti vypustí ven. Čistě teoreticky můžeme dneska udělat novou věc a už zítra ji vydat. Je tam to kouzlo okamžiku a zažiješ přitom i víc zábavy, protože těch nápadů máme pořád na rozdávání...

Před časem jste u nás vystupovali v klubu Roxy v rámci vašeho turné k albu "Mirage"... Jak se na české publikum těšíte?

Ta show v Roxy byla opravdu úžasná, stejně jako v Brně a na jiných festivalech u vás. Publikum máte bouřlivé, nadšené a umělo si ten mejdan užít na plné pecky... Opravdu se k vám na Metronome Festival moc těšíme!

Digitalism

Jsou to už tři roky od posledního alba... Můžeme očekávat něco nového?

Na začátku roku jsme oznámili, že letos vydáme novou desku a nemůžeme se dočkat, až bude venku... Takže buďte všichni ve střehu!

Díky za prima povídání!


Ptal se Miky Rizek v červnu 2019.

foto: archiv

Německé duo Digitalism se znovu představí v České republice a to 22. června na akci Metronome Festival.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016