ROZHOVOR

 

Brooklyn: "Dělám teď víc produkce než kdy jindy"

Lukáš Turza aneb Brooklyn či Juanita Juarez se ve vodách drum and bassu pohybuje řádku let a má za sebou řadu úspěchu. Mimo toho spolupracuje s producentem Ridem na drum and bass podcastech Záblesk. Tentokrát jsme ho vyzpovídali k festivalu Rock for People. Čtěte rozhovor pod nadpisem!

 

 

Ahoj Lukáši, podařilo se ti najet na ten správný prázdninový režim nebo jsi pořád pracovně zaneprázdněný?

Ahoj, prázdninový mode už pár let absentuje, ale v půlce července snad odletím na pár dní pryč, kde se vyskytnu většinu dne bez internetů. Dobrodružství!

Začalo léto, se kterým je klasicky spojeno hodně fesťáků … Máš nějaký ambice jako host vyjet dál za hranice České republiky? Nechystáš se třeba na letošní MELT? Ty jsi tam tuším byl, jak se ti tam líbilo?

Máš pravdu, na MELTu jsem byl, po dlouhý době jsem se vyskytl na festivalu jako prostý návštěvník z podhradí, se vším, co k tomu patří: hledání stanu mezi 20 tisíci dalších, pronášení alkoholové vzpruhy pro kolektiv ve spodním prádle skrz turniket nebo noční vichřice a poletující stanový park. Hudebně je to hodně kvalitní festival relativně blízko ČR (Německo, směr Berlín), tak bych ho všem rád doporučil. Letos se ale krom míst, kde sám hraju, nikam nechystám.

Letos se představíš na Rock For People, jak se na to chystáš? Odskočíš se podívat i k jiné stagi, kdo tě láká z hlavních hvězd nejvíc?

Festivalový crowd na velkých podnicích je speciální tím, že se většinou dostaneš před balík lidi, co přišli za kapelou, nejsou to typický d&b heads, a je těžký odhadnout, jaký povědomí mají o tom, co je čeká. Jinak z pondělního line-upu, kdy hraju, je určitě zajímavej Kele z Bloc Party nebo Pavel Bobek! Když se dívám na celý festival, zašel bych třeba na Quemists, The Wombats, Digitalism, Pendulum, Tata Bojs, určitě The Streets a taky Charlie Straight, který asi hrajou často, ale já je nikdy neviděl a jsou to megatalenti.

Jako jedna osoba stojíš za dvěma projekty – Brooklyn a Juanita Juarez. Vznikly oba projekty ve stejnou dobu, nebo po čase tě napadlo si vyzkoušet skládat i něco jiného než drum and bass?

Brooklyn dlouho potom, čistě pro drum & bass, nejdřív byla Juanita pro stylově eklektický věci. A teď už v tom mám sám trochu zmatek!

 

 

Kdyby si tě někdo chtěl jako Brooklyna vygooglit, tak se asi nahledá, vzhledem k tomu, že Brooklyn je město. Máš nějaký ověřený tag, který vede na tvoje stránky?

Skvělá poznámka! Je zajímavé sledovat, jak se v devadesátkách spoléhalo na word of mouth a jméno samotný bylo podružný. Potom přišel internet a hlavní kritérium je hlasitě a chytře na sebe ukázat, takže už jméno samotný se inženýruje podle toho, aby se dobře hledalo. No a teď se asi i toho lidi přejedli a znova se schovávají, před googlem i fanoušky – hlavu do masky a jméno do často nevyslovitelný klikihák-formy. K tvojí otázce: „brooklyn dnb“ funguje z českého i US googlu spolehlivě!

A naopak Juanita Juarez ve mně evokuje tak trochu ženské jméno. Nepletou si to lidi?

Občas jo, hlavně lidi z ciziny, co tu hudbu poznali až postmoderním způsobem přes last.fm, youtube.com a spol., kde chybí kontext. Ale to mě vůbec nevadí.

Pod projektem Brooklyn ti vycházejí drum and bassové desky a jako Juanita Juarez vydáváš spíš ty alternativnější. Co tě v současnosti baví víc? Já mám za to, že spousta drum and bassových producentu začala přecházet na tak trochu jiný žánr …

Hodně z nich chytlo dubstepovýho bacila – dává to smysl, producentsky, esteticky i kulturně je to hodně podobný, dá se říct, že každá niche v d&b má svůj protějšek v dubstepu – clownstep vs wobble, deepovej d&b vs dubstepovej a tak. Já pořád sleduju d&b scénu, ale taky indie/alternativní blogosféru, každej týden objevuju nový jména a pořád je dobrý hudby dost nebo i víc (zkuste agregátor skladeb z blogů hypem.com, najdete tam i moje věci). I v d&b, kterej měl nebo má u některejch hipsterů cejch středoškolskýho výplachu, se pořád objevujou skvělý, zajímavý a moderní věci, kdo má otevřený uši, ten ví.

Na Rock For People prý hodláš hrát i dubstep, začneš dubstepové skladby i vydávat?

Mám udělaný a rozdělaný nějaký zpívaný dubstepy, a vydávat určite jo. Není to poskládaný podle toho typickýho dubstepovýho mustru, ale zatím si užívám období, kdy nemáš evangelium danýho stylu tak vrytý pod kůži, že se mu vědomě nebo nevědomě snažíš vyhovět a klikáš to podle šablonky.

Docela často narážím na fakt, že pracuješ na nové desce, ale pořád jsi ji nedokončil, jaký krůček tě od toho dělí?

Dělám teď víc produkce než kdy jindy, ale 99.9% je práce. Jestli si najdu způsob, jak mezí ní prokličkovat k dotažení alba, tak budu mít desku. Radši nic neslibuju. Ale nedávno mě u večeře Alvik parta donutila vyhlásit interní deadline – tak vám pěkně děkuju!

Slyšela jsem, že na ni většinou zpíváš ty sám … Chodil jsi na kurzy zpěvu, třeba k Darren Whiteovi (D-Bridge)? :)

Hehe, nechodil a měl bych. Ale baví mě to. Těžko říct, jak se k tomu postaví lidi. Ale nějaký drum & bassový zpívánky už mi vyšly na vinylu a reakce jsou dobrý.

 

 

S producentem Ridem spolupracujete na projektu Záblesk. Vždycky je to skvěle propracovaný a zábavný, jak dlouho trvají takové přípravy na podcast? Je to spíš spontánní záležitost, nebo několikadenní práce?

Díky! Je to spontánní, což je samozřejmě synonymní s „sem línej si to připravit“, ale nám to takhle jde nejlíp. Všechno natáčení je na první dobrou, skladby do podcastu vybíráme na místě a jde o rozhodnutí v řádu vteřin. Trochu práce je potom s postprodukcí a editací. Ale hlavní je právě autenticita; myslím, že jako jediný tu děláme podcast, kde snad půlku času prokecáme. Taky proto, že se dlouho nevidíme a je to pro nás příležitost zjistit, jak se vlastně máme, jaký nový bedny se objevily ve studiu, jak se vykroutí tahle basa, kde sem ztratil svoje falešný wayfarery nebo jaký nový brambůrky v Marks & Spencer Rido objevil.

Jak vůbec vnímáš současnou českou dnb scénu? Stojí někdo za zmínku?

V tuhle chvíli určitě Rido, potom v Praze usazenej Američan Hybris. Z těch „novějších“ třeba skvělej Peejay nebo Danoo. Ale ještě velká spousta dalších, doporučuju podcast, snažíme se hrát lidi od nás.

Všimla jsem si, že jako Juanita Juarez teď často pracuješ na různých remixech … Podle čeho si vybíráš ty, které zremixuješ? Jak jsi třeba přišel k Republic of Two?

Kvůli práci právě remixy spíš vytrvale odmítám, ale Republic of Two jsou dobří a taky se dobře remixujou! Kluci mi zavolali a já to tam nasázel. Mám pocit, že chystají celý remixový album, víc vám určitě poví zavčas sami.

Vím, že rád běháš, respektive už se z tebe stal profík. Co si pouštíš v Mp3 k rannímu běhu? :)

Najdu přehrávač a dám ti vědět přesně. Je tam: Alix perez, Casiokids, Frankmusik, Prince of Tennis (www.pot.cz - doporučuju!), The Errors, Brookes Brothers, Brooklyn, Calibre, Rido, Two Door Cinema Club, Miami Horror, Dizzee Rascal, Zinc, Milosh, Penguin Prison, Herve, Lykke Li, Metronomy, Com Truise, Fm Attack, Noisia, Housse de Racket, Yeasayer, Mark Ronson, Bat for Lashes, Crookers, Zero T, Washed Out, novej Floex, remixy od RAC, Kasabian...

Profík nejsem, ale běhám celkem dost. Doporučuju všem začátečníkům i vyběhaným tréninky Nike, nemusíte se bát nějaký soutěživý nálady. Koukněte na www.nikerunprague.cz

Děkuju moc za rozhovor!

Díky!

autor: mamba

foto: archiv

Novinky i starší věci Lukáše aka Brooklyna si můžete poslechnou na odkazech:

soundcloud.com/brooklyn-dnb

www.facebook.com/BrooklynDnB

www.myspace.com/brooklynsound

www.discogs.com/artist/Brooklyn

www.beatport.com/en-US

www.idj.cz/brooklyn

soundcloud.com/juanitajuarez

www.facebook.com/juarezjuanita

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016