ROZHOVOR

 

Rozhovor s Koogim

Jeden z nejlepších rozhovorů za poslední dobu: X.Morph dúkladné vyzpovídal DJ Koogiho. Rozhovor se točí nejen kolem d'n'b a určitě stojí za přečtení...

 
DJ Koogi
Polovinu léta máme za sebou. Užil sis ho tak, jak sis představoval, nebo sis ho všiml jen s nástupem open airů ... :)
Bohužel jsem spíš ten druhý případ :). Kromě toho, že jsem se jednou vykoupal v moři, jsem si léto zatím vůbec neužil a vypadá to, že se na tom asi nic nezmění.

Jsi jeden z našich nejstarších d'n'b DJs. Myslíš, že máš stále v sobě to nadšení, které zažívá v začátcích každý DJ? Nestala se po letech z koníčka a zábavy jen práce?
Počáteční nadšení je dávno pryč, to je jasný. Jako práci to vnímám vždycky, když promotér něco odflákne a já se musím soustředit na libůstky typu hledání zvukaře nebo v horším případě hledání samotného promotéra. Na druhou stranu když je vše v pohodě, dobrej zvuk a lidi to baví, tak mám z hraní stejně dobrý pocit jako v začátcích.

Předpokládám, že jako hodně vytížený DJ chodíš na párty většinou jen když na nich hraješ. Vzpomeneš si, na jaké party jsi byl naposled jen jako návštěvník (nepočítám party soukromého typu)?
Pokud si dobře vzpomínám, tak to byl Klute v Roxy někdy v lednu tohoto roku.

Na Klutovi v Roxy jsem nebyl a pak toho trošičku litoval. Prý hrál hodně tvrdě a rychle... Líbil se ti jako DJ? Výběr skladeb, mixy... Myslíš, že je vhodné, aby tu po půl roce hrál Klute znovu a na stejném místě? Přece jen je naše republika dost malá...
Myslím, že je to ze strany Roxy Promotion skvělý tah. Stále uznávanější Teebee, který u nás ještě nikdy nebyl, přitáhne spoustu lidí sám o sobě a Klute možná ještě víc. Bude určitě vyprodáno. To, že se tady v lednu Klute předvedl v tak skvělé formě, má hodně lidí v paměti a s chutí si ho půjdou poslechnout znova. Klute hrál fakt skvěle. Tvrdě, to je pravda, ale přitom to nebylo nijak bezduché a navíc skvěle mixoval.


Před nedávnem bylo hodně diskutovaným tématem tvoje Tripmag CD. Mohl bys trošku přiblížit, jak nahrávání takového oficiálního mixu probíhá? Jsou součástí licencí skladeb i podmínky, jak dané skladby použít, aby zůstal zachován zvuk labelu, nebo jsi měl v tomto směru naprostou volnost? Jsou nějaké skladby, které jsi na tomto mixu mít chtěl, ale nepodařilo se je získat?
Pokud vím, tak některé labely opravdu chtějí znát i jména ostatních skladeb, které se v mixu mají objevit. Nevím přesně, jak to bylo s ostatními, ale labely, v kterých jsem znal někoho osobně, jsem oslovil sám a automaticky jsem přidal seznam ostatních skladeb, o které jsme usilovali. Na žádné větší problémy jsme během příprav nenarazili.
Vyřizování autorských práv má v Tripmagu na starosti Alice, která mi později řekla, že příprava mého CD se nesla ve znamení jednání s "pohodářema".
Malý příklad: Velmi jsem stál o skladbu Gravy Girls od Total Science, ale nikdo z labelu Advanced nám na naše maily neodpovídal. Musel jsem tedy čekat na samotné Total Science, kteří nad tím v Praze jen mávli rukou a povolili mi skladbu použít s tím, že detaily dořešíme potom mailem. Dodnes se neozvali :)
Nepodařilo se mi získat práva na některé skladby z labelů Virus, Metro a Soul:R. První dva labely nikde neuvádějí žádný kontakt a dávají tak světu jasně najevo, že o žádné licence nestojí. Soul:R nechtěli své skladby prodat z důvodu připrav jejich vlastního mixCD, na kterém se mají tyto tracky objevit.
Takže zpátky k tvé otázce jak probíhá příprava mixované kompilace: uděláš seznam skladeb, které by se ti hodily a přiložíš veškeré dostupné kontakty na label. O vše se potom postará vydavatelství, v mém případě Tripmag. Když jsme získali svolení na dostatečný počet skladeb, začal jsem nahrávat.

Občas se objevuješ i jako techno DJ. Mohl by ses zamyslet nad srovnáním techno "polotovarů" a d'n'b "písniček" z pohledu DJe? Myslím, že k mixování techna je potřeba docela jiný přístup než k mixování d'n'b, aby byl výsledkem energický a záživný mix, nebo to nerozděluješ? Nejde přece jen o srovnání rychlostí...
Máš pravdu, vnímám to podobně. Základem většiny techno desek je jen málo se měnící bicí smyčka a je na přístupu DJe, jak to lidem podá. Vyžaduje to šikovnost a hodně invence. Jestliže takovéhle techno desky jen pouštíš za sebou, je to obrovská nuda.
DnB skladby mají většinou nějakou vlastní aranž, se kterou se musíš naučit pracovat. Musíš desky dobře znát, vědět kde už se ta aranž opakuje, kde je vhodné vmixnout druhou desku nebo která pasáž ladí s jiným trackem atd.
Je to jiný.

Po přečtení této odpovědi už některým lidem nevyvrátím názor, že techno DJ je kreativnější než d'n'b DJ, který "jen" navazuje desky :-))
Hmm, možná, že to tak trochu vyznělo, ale určitě se to nedá takto paušalizovat . Techno sice dává DJovi největší prostor pro kreativitu, není to ale pouze a jenom techno. Když budeš chtít vystavět svůj dnb set na techstepech typu Konflict, Kemal, Usual Suspects atd, tak díky monotónnosti jednotlivých skladeb můžeš míchat rychle a energicky, stejně jako u techna. Nebo třeba s hiphopovými instrumentálkami si kreativní DJ může vyhrát doaleluja. Záleží to na výběru desek a stylu mixování jednotlivých DJů. Takže se dá těžko říct obecně, že techno DJ je takový a dnb DJ makový. Navíc si myslím, že je hodně málo techno DJů, kteří umí ten zmíněný prostor pro kreativitu dostatečně využít.

Ale vraťme se ke spojení Koogi a techno. Připadá mi, že ohlasy na téma "wow, koogi hraje techno" už poněkud utichly. Je to tím, že se tě už techno people a promotéři techno akcí nabažili, nebo jsi jako techno DJ trošičku polevil?
Jsem fakt rád, že ty ohlasy už utichly. Zdá se mi, že není o čem psát, tak se novináři chytají každé maličkosti a dělají z komára velblouda. Techno je u nás v módě a proto okolo toho byl takovej humbuk. Kupuju si mnohem více breakbeatu a jsem schopen zahrát i downtempo, ale to nikoho nezajímá. Techno hraju pořád stejně často - v průměru tak jednou měsíčně a protože rád mixuju, beru to jako příjemný osvěžení. Je pravda, že ačkoliv mě pořád techno baví, nekupuju si už zdaleka tolik nových desek jako dřív a o dění se už tolik nezajímám. Nemám na to moc času a hlavně mě nebaví atmosféra většiny techno parties. Mám silný pocit, že naprostou většinu lidí, kteří na tyhle akce chodí, vůbec nezajímá, co se line z reprobeden. Techno je "in" a proto je nejdůležitější se vymódit, nakoupit lightsticky a nechybět na žádné megaparty. O to, kdo kde hraje, se zajímá mizivé procento lidí. Myslím, že techno, které slýcháváme v našich klubech je větší underground než třeba dnb a zasloužilo by si trochu jiné publikum.



Nedávno jste s DJkou IM Cyber měli možnost zahrát ve velmi známém Vídeňském klubu Flex na party s Technical Itch a za vydatné podpory nejznámějšího rakouského MC Shneka. Při poslechu záznamu vašeho setu jsem bohužel zjistil, že MC Shnek je přesně typ MCho, který se nikdy nezastaví a některé tracky byly přes jeho projev slyšet jen velmi sporadicky. Jak ty se díváš na doplňování DJs o různé MC, instrumentalisty, apod.? A jak se vám vlastně ve Flexu hrálo?
Ve Flexu jsme tenkrát hráli až po Tech Itchovi někdy ve 3 ráno a popravdě si to moc nepamatuju :). Byl jsem dost unavenej, takže jsem zahrál tak 4-5 desek a nechal jsem hrát Ivanu samotnou. MCho ve Flexu neslyšíš do svých odposlechů, takže ti k jeho tehdejšímu výkonu moc nepovím, ale třeba na Cosmicu se mi teda dost líbil…
Jinak já razím teorii, že když je dobrý DJ, tak mu musí stačit dva gramce a mixák k tomu, aby dokázal lidi dostatečně pobavit.
Nikdy mě nelákaly živé jamy s instrumentalisty nebo MCs a koneckonců ani hraní ze tří a více gramofonů. Myslím, že když to nemáš pořádně nacvičené, tak je potom v setu zbytečně plno hluchých a rozpačitých míst a v podstatě celou dobu čekáš, až se povede něco dobrýho. A já si sety nacvičovat nechci. Skladby, které DJs hrajou, jsou už hotové, takže se tam vejde maximálně MC. Proč do toho cpát další nástroje a dalšího MCho?? Není logičtější si rovnou založit kapelu??

V poslední době se objevuje spousta nových desek od zavedených producentů, které svým originálním pojetím již značně vybočují ze "škatulky" drum'n'bass / jungle. Většinou mi ale připadá, že zůstává jen u originality a vytrácí se chytlavost a písničková, melodická forma d'n'b a tím i přitažlivost pro masovější (komerčnější) publikum. Mám na mysli např. techstepové úlety Kluta na labelu Violence, nebo třeba poslední desky Bad Company resp. Fresh & Vegas, Kemala atd. Toto je samozřejmě jen můj subjektivní pohled :) Myslíš, že je to přirozený vývoj těchto producentů a d'n'b obecně, nebo jen snaha o originalitu?
Třeba konkrétně ta deska na Violence asi nebude výsledkem přirozeného vývoje. Kluta sleduju už od jeho začátků a spíš bych sázel, že víc inklinuje ke klidnějším, melodičtějším věcem. Ale těžko soudit, co ho vedlo ke složení takového psycha :).
Myslím, že techstep se pomalu vyčerpává a proto teď slaví úspěchy lidi jako High Contrast nebo Calibre. Dokonce i sám Kemal se mi svěřil, že by rád zkusil vytvořit něco jiného než ty své temňárny, takže se nechme překvapit, s jakou přijde v budoucnu písničkou:)

Např. poslední desky Concord Dawn na Timeless, nebo Renegade Hardware se nesou v duchu velmi vkusné kombinace tvrdého techstepu a nádherných melodií tvořených různými vokálními smyčkami. Je možné, že budoucnost techstepu je právě v kombinaci tvrdého beatu a vtíravých, ale přitom inteligentních melodií...
No, to už je ale otázka tak pro pány z pořadu Katovna :))
Je to možný, že je to jedna z cest. V posledním roce se začal hodně dělat techstep s prvky trance a když se to nepřežene, tak to zní super. Netroufnu si ale odhadnout, kam se bude ubírat vývoj dál..

Děláš kvůli lidem, pro které hraješ, i nějaké ústupky ve smyslu používání tracků, které ti osobně moc nesedí a přitom víš, že zaberou?
To určitě ne. Desky, které mi nesedí, v kufru prostě nenosím. Někteří producenti jezdí po světě s tím, že jakoby reprezentují svůj sound. Potom se stává, že většina desek v jejich setu si je podobná a tanečníky to může nudit.
Já nejsem producent a nesnažím se reprezentovat žádný styl - jsem hlavně DJ a jako takový se snažím bavit lidi. Tím chci říct, že když mám pocit, že by to chtělo nějaký "Bodyrock" nebo "LK" na oživění, tak to prostě zahraju, i když jsem to už slyšel 100krát a znám to nazpaměť. Ale třeba "Shake Ur Body" je jedna z těch, které mi úplně nesedí, takže ji nemám a ani mít nebudu i když jsem si jistý, že na lidi funguje.

DJ Koogi
Podílíš se na projektu Shadowbox (www.shadowbox.cz). Zajímalo by mne, jakým způsobem vybíráte zahraniční hosty těchto party. Jestli dle tvého vkusu, nebo podle jejich momentální obliby, a tedy spíše z komerčního hlediska? Termíny konání se upravují podle volného termínu hlavní hvězdy, nebo je nejdříve termín party a podle něj se hledá nejvhodnější DJ/producent? Chystáte do konce roku ještě nějaké Shadowbox party, nebo je to bez velkých sponzorů finančně neúnosné?
Většinou si určíme třeba dva víkendy, které by byly vhodné a termíny namailujeme do Anglie. Z nabídky potom vybíráme podle dvou hlavních kriterií: kolik je k dispozici peněz a aby se zachovala určitá tvář a úroveň Shadowbox nights. Pořád nemůžeme najít vhodný prostor a sponzora pro naše akce a i proto do konce roku nic nechystáme. Vysoké nájmy a honoráře zahraničních hvězd jsou pro nás momentálně neúnosné.

Před cca 3 roky jsem obdivoval tvůj výborný remix na remixovém CD Ivana Krále, který měl navíc i velmi dobrý zvuk. Po tomto jsem v duchu čekal a doufal, že budeš právě ty jedním z našich prvních producentů d'n'b, který bude konkurovat zahraničním hvězdám. Bohužel se tak zatím nestalo a kromě pár techno loopů ti myslím žádný další autorský počin nevyšel. Plánuješ něco do budoucna v tomto směru? Připadá mi, že "venku" není jednoduché prosadit se jako DJ, pokud za ním nestojí jeho vlastní produkce...
To je pravda, nevyšlo nic. Udělal jsem od té doby ještě asi tři DnB skladby, ale nikdy jsem nebyl spokojen tak, abych  s tím šel ven. Potom přišlo období, kdy jsem z různých důvodů nědělal vůbec žádnou muziku a postupem času mi to začalo scházet. Nedávno jsem se proto rozhodl pro radikální řešení. Prodal jsem sampler a efekty a koupil si přenosný PowerBookG4, kam jsem si nainstaloval vše potřebné a teď můžu dělat prakticky všude. Nasadím sluchátka a jedu. Uvidíme jestli se z toho něco vyvrbí :)
Já zase až takový rozdíl mezi "venku" a "doma" nevidím. Všude najdeš DJe, kteří se hraní věnují naplno už několik let a k vlastní produkci se dostanou jen zřídka nebo vůbec. Vzpomenu například Soulsource ze Švýcarska nebo třeba z těch slavných - Fabio, Bailey, Storm nebo Lee. Nebo třeba Marky. Ten hraje už řadu let a do produkování se pustil teprve nedávno. A stejně ho podezřívám, že to za něj dělá jeho kolega XRS:)
Je pravda, že když jseš známý DJ v Čechách, neznamená to, že si z tebe sednou na zadek i venku. K tomu potřebuješ mít v ruce vlastní vinyl, protože mixovaná demoCDs už dnes nikoho nezajímají.

Je pro tebe Hrad House něčím výjimečný, nebo je to jen další z mnoha letních open airů, které jsi letos absolvoval?
Mám výborné vzpomínky na starší ročníky z hradu Buchlov, kde měl drumnbass tradičně jedno celé nádvoří a díky silnému soundsystému to byly vlastně jedny z mála letních akcí (možná dokonce jediné), na kterých si mohl člověk tuto muziku pořádně vychutnat.
Loni se Hradhouse přestěhoval do Boskovic, kde nás trochu zlobil soundsystem, takže to nebylo úplně ono. Myslím, že to bylo hlavně tím, že DnB se tam přifařil až na poslední chvíli a nebylo na to dostatek času. Každopádně se opět moc těším a doufám, že bude dobré počasí, protože atmosféra hradu je vážně super.

Na závěr. Pojedeš někam na dovolenou za sluncem, nebo za sněhem?
Chtěl bych jet v zimě někam daleko za sluncem. Už jsem to jednou vyzkoušel a dodnes si to nemůžu vynachválit….

Děkuji za rozhovor a ať ti nejen beaty pěkně klapou... :))

Ptal se: x.morph
Odpovídal: koogi

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016