RECENZE

 

Hudební recenze: 4 Hero - ...Mixing

Když se spojí uznávaný německý label Sonar Kollektiv patřící chlapcům z Jazzanovy s tak důležitou hudební ikonou, jakou je Dennis McFarlane aka Dego z projektu 4 Hero, je takřka zaručená věc, že z toho vznikne něco speciálního a hudebně atraktivního. Na třetím díle kompilace …Mixing nám tento lety prověřený producent nabízí zábavný pohled do historie i současnosti klasické, undergroundové i lehce experimentální black music, a to ve velice příjemném mix provedení. O své dojmy, informace a poznatky, týkající se třetího dílu série …Mixing, se s vámi podělí FlyBoEda.

 

Zhruba před deseti lety založil berlínský DJsko-producentský tým Jazzanova label Sonar Kollektiv, jenž si svým osobitým přístupem k hudbě vydobyl respekt a pozitivní renomé téměř po celém světě. Fanoušci se pak každým rokem namlsají spousty lahodných a více i méně jazzy releasů. Jedním z těch opravdu povedených je beze sporu kompilační série nazvaná jednoduše ale výstižně ...Mixing. V minulosti se na ní vyznamenali sami Jazzanováci (2004) či duo Âme (2006). Každý z výše jmenovaných projektů se se svým dílem vypořádal jinak, po svém, ale pokaždé byl výsledek více než příjemný a hlavně muzikálně zajímavý. Hudební rozpětí této série si určitě zaslouží pochvalu.

Bootsy Collins

Uběhly další dva roky a tuhle sérku si užívám ještě o něco víc. Proč? Protože 4 Hero, tedy přesněji řečeno jedna polovina 4 Hero - Dennis McFarlane aka Dego. Tihle dva pánové nás již téměř 20 let zásobují kvalitními releasy napříč nejrůznějšími žánry elektronické hudby, přičemž výrazně ovlivnili zdánlivě tak různorodé žánry, jako jsou techno, drum'n' bass či hip-hop. Disponují úctyhodnou diskografií prošpikovanou spoustou zásadních kousků, libují si ve vedlejších projektech, stárnou s elegancí sobě vlastní a rozhodně nezahálí. Jejich přínos hudbě je zkrátka bez diskuze.

Little Brother

Na svém myspace profilu tvrdí, že soul má mnoho forem. S tím nemohu nesouhlasit, zvlášť po poslechu …Mixing v Degově režii. Ten se v rámci tohoto mixu výrazně ohlíží k bohaté historii black music, vychutnává si přitom všechny možné krásy, které nabízí. Neignoruje naštěstí ani její přítomnost, sem tam dokonce pokukuje po blízké budoucnosti. Fanoušci cestování časem si rozhodně přijdou na své. Co se týče technické stránky mixu, k výkonům japonského génia Dje Krushe či britských divochů Scratch Perverts má Dego daleko, ale troufám si tvrdit, že takové ambice při kompilování a následném mixu ani neměl. To ale neznamená, že by šlo o nějaký průšvih, vůbec ne, všechno šlape jak má a výborně funguje. Věrný svým "hrdinským" zásadám spoléhá především na harmonii, energii a hudební eklektiku. Přeci jen v tomto případě jde spíš o obsah než formu. A ten je dámy a pánové velkolepý.

J-Dilla

Hned úvodní zvrhlá sexy'n'funky pecka Fat Cat od Bootsy Collinse (působil třeba v bandu Jamese Browna) způsobuje, že mám tendence k elvisovsky-kopulačním pohybům a na hlavě mi málem vyrostlo afro. To je ale pouhý začátek. Naleznete tady mnohem víc libovek. Holandský producent I.N.T. vás mírně vyklidní nenápadným lazy trackem Beat 8, mnohem víc nás následně promasíruje minimalisticky hip-hop track s decentní acid příchutí producenta Dabrye (aka Tadd Mullinix) – Game Over, kde na majku zaúřadovali Jay Dee a Phat Kat. Chvílemi se ozve hláška, že track je věnován všem Detroit fellaz, a tak mě vůbec nepřekvapuje, že se vzápětí rozezní bzučivě hutná producentská bomba Over the Breaks od detroitského velikána jménem J-Dilla (již zmiňovaný Jay Dee). Její náboj, zvuk i atmosféra je syntetizátorovou (Micro Korg) odpovědí na otázku, proč byl tento producent tak uctíván, R.I.P.

Georgia Anne Muldrow

Po této úvodní pasáži se rozjíždí zajímavý retro experiment se zvukem, žánry i náladou. Abstraktně experimentální kousek Lightworks z dílny vynálezce a hudebního čaroděje Raymonda Scotta (údajně ovlivnil například Aphexe Twina či Boards of Canada) umocněný bizarně znějícím ženským vokálem připraví půdu pro duo Two Sisters a jejich 80's vibe sálající disco-funk pecku High Noon. Nemůžu si pomoci, sem tam jako bych v některých pasážích mixu zaslechl i nepatrný náznak electra. Sexy hlas britské vokalistky Face zasazený do zalomeného beatu pohladí po duši ve skladbě Act Like All Is Right, aby jí o chvíli později vystřídal návrat ke kořenům reggae & dubu v podobě dvojice skladeb Blood On His Lips (Scientist) a tak trochu orchestrálně psychedelické Roots Dub (The Skatalites). Velkou tečku za ohlédnutím do hudební minulosti představuje pop/funk/disco/soulová diva Patrice Rushen se skoro 30 let starým flákem Message In The Music.

Dego

Vynikajícím návratem do urban music současnosti je sympatická a neméně talentovaná vokalistka/producentka Georgia Anne Muldrow z underground hip-hop/funk/soul značky Stones Throw Records. Minulý rok vydala parádní album se zhulenkou Dudley Perkinsem (výjimečně na londýnské značce Eclectic Breaks), skladba Blackman kombinující moderní soul a hip-hop je ještě o rok starší, pochází z alba Olesi: Fragments Instrumentals a skvěle uvede remix producentského tělesa Sa-Ra pro projekt RH Factor (One The One). Rovněž ultra příjemný moderní soul/hip-hop track podpořený zajímavým zvukem a intimní atmosférou. Ne nadarmo zní jeden z pseudonymů této party Sa-Ra Creative Partners, kreativitu by skutečně mohli rozdávat. Mají muzikálně i pocitově krásný zvuk, snad proto si je vybrali pro spolupráci třeba Talib Kweli či Erykah Badu. Na tyhle něžné tracky pak Dego navázuje nejdřív příjemně najazzlým downtempem The Silent Whisper (Aladdin), poté pokračuje sofistikovaným a každopádně poctivým anti-trendy hip-hopem Nighttime Maneuvers mých velkých oblíbenců Little Brother (na beatu 9th Wondera), jenž jsme mohli nedávno vidět a slyšet v Lucerně. Příjemný nikam nespěchající beat, poklidný flow a celkový (mimo jiné) lyrický nadhled, tím vším mě LB vždycky dostanou. Závěrečnou tečku představuje další Detroit sound reprezentant Waajeed (produkoval pro Slum Village ci Dweleho) se spíše instrumentálním trackem Make Doe, který je dokreslen rapovými samply a přiměřenými scratch hrátkami.

Dabrye

Co dodat? Na Sonaru jsme zvyklí slýchávat leccos. Troufám si ale tvrdit, že podobných kompilací/mixů reprezentujících takto specifickým způsobem urban/black music bez ohledu na čas, škatulky a aktuální trendy v jeho katalogu zas tolik nenajdeme. Dego z 4 Hero pro mě byl osobnost už před touto kompilací, teď si ho ale cením ještě o něco víc. Tento mix totiž chápu jako upřímné, stylově nespoutané, originální a v neposlední řadě velmi osobní vyznání síle a odkazu black music.



80% flyboyeda

http://www.sonarkollektiv.de
http://www.myspace.com/sonarkollektiv
http://www.4hero.co.uk
http://www.myspace.com/4hero
http://www.youtube.com/profile?user=4herotv
http://www.stonesthrow.com/

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016