OsmnáctĂ©ho Ăşnora se na pĂłdiu hlavnĂho sálu v Akropoli premiĂ©rovÄ› pĹ™edvede francouzskĂ˝ pianista Maxence Cyrin. V dobÄ› vrcholĂcĂ plesovĂ© sezony nabĂdne skromnĂ˝ zážitek, kterĂ˝ však svou silou mĹŻĹľe pĹ™ebĂt všechny velkĂ© koncerty.

Ĺ˝ivot a kariĂ©ra Maxence Cyrina do jistĂ© mĂry pĹ™ipomĂná pĹ™ĂbÄ›h typickĂ©ho Francouze. Pod vlivem svĂ˝ch rodiÄŤĹŻ se jako správnĂ˝ aristokrat vÄ›noval klasickĂ© hudbÄ› a k tomu nezbytnĂ© hĹ™e na piano. V ĂştlĂ©m vÄ›ku hrál pĹ™ĂbuznĂ˝m a rodinnĂ˝m přátelĹŻm k odpolednĂ siestÄ›.
KlavĂr a pak softwareJenĹľe jak uĹľ to u francouzskĂ˝ch adolescentĹŻ bĂ˝vá, nutnÄ› musel pĹ™ijĂt vzdor. Na jeho hudebnĂ duši zhýčkanou lĂbivĂ˝mi tĂłny baroknĂch skladatelĹŻ zaĂştoÄŤila bujĂcà „elektronická špĂna“. PĹ™iÄŤichl si k taneÄŤnĂ muzice, obalenĂ© tehdy ještÄ› zářĂcĂ aurou DJs, a dostal se na rozcestĂ. V tento moment si vybral jednoduššà cestu – práci se softwarem.
V osmnácti si doma myšà naklikal svou prvnĂ vypalovaÄŤku. ZĹŻstal vÄ›rnĂ˝ zvuku metronomu poloĹľenĂ©ho na hornĂ lištÄ› klavĂru, a tak šlo o techno track. Tenhle zpĹŻsob skládánĂ hudby zaÄŤal Maxence rychle bavit a bÄ›hem nÄ›kolika mÄ›sĂcĹŻ mÄ›l hotovo mnoho skladeb. Ty mu dokonce vyšly u nÄ›kolika vydavatelstvĂ.
DĹŻleĹľitĂ© setkánĂJenĹľe elektroniky se tenhle kluk s dušà klavĂrnĂho virtuosa rychle pĹ™ejedl. Znovu uvaĹľoval, jak a kudy se posunout dál. Jak skloubit kĹ™ehkost klavĂru a prĹŻraznost taneÄŤnĂ hudby? Dlouho o tom pĹ™emýšlel, aĹľ jednou oslovil svĂ©ho pĹ™Ătele z rádia, ve kterĂ©m oba vysĂlali. TĂm kolegou byl samotnĂ˝ Laurent Garnier. PĹ™išli na originálnĂ nápad – co takhle pĹ™evĂ©st nÄ›kolik ÄŤistÄ› elektronickĂ˝ch skladeb do tradiÄŤnĂho notovĂ©ho zápisu a pĹ™ehrát je na piano? Maxence se ihned pustil do práce a prĹŻběžnÄ› Garnierovi posĂlal svĂ© vĂ˝sledky.
FrancouzskĂ˝ DJ byl hudbou svĂ©ho rádiovĂ©ho kolegy tak nadšen, Ĺľe pĹ™išel s něčĂm do tĂ© doby nemyslitelnĂ˝m. NabĂdl Maxencovi, aby vydal debutovĂ© album na jeho taneÄŤnĂm labelu FCom. V roce 2006 se tak v katalogu známĂ©ho vydavatelstvĂ poprvĂ© objevila ÄŤistÄ› akustická deska Modern Rhapsodies. FrancouzštĂ publicistĂ© se nebáli srovnánĂ s mnohem známÄ›jšĂmi klavĂristy a jmĂ©no Maxence Cyrin zĂskalo na váze.
Zase ti Nouvelle VagueDesku u FCom pojal hudebnĂk jako odrazovĂ˝ mĹŻstek. S pĹ™edÄ›lávánĂm techno skladeb si prošel zajĂmavou zkušenostĂ, ale nynĂ mohl zkusit proniknout do daleko zajĂmavÄ›jšà odnoĹľe. Do elektronickĂ˝ch a rockovĂ˝ch pĂsniÄŤek, kterĂ© jsou mnohem blĂĹľ mainstreamu, a proto je zná vÄ›tšina posluchaÄŤĹŻ. K práci na svĂ© poslednĂ desce Novö Piano si tak pĹ™izval toho nejpovolanÄ›jšĂho. ProducentskĂ˝ dohled svěřil Marcu Collinovi, zakladateli projektu Nouvelle Vague. V ÄŚesku si tuhle kapelu nemusĂme nijak zvlášť pĹ™edstavovat, kaĹľdĂ˝ jejĂ koncert v Akropoli byl vyprodanĂ˝. Oba spoleÄŤnÄ› vybrali deset skladeb, na něž se Maxence podĂval okem chirurga.
VĂ˝bÄ›r je to skuteÄŤnÄ› rozsáhlĂ˝. Od Nirvany, pĹ™es Justice, The Pixies, po Beyonce. Těžko pochopit, Ĺľe tvorbu tÄ›chhle hudebnĂkĹŻ jde pĹ™evĂ©st do jednoduchĂ©ho notovĂ©ho zápisu. Ovšem Maxence to se svĂ˝m klasickĂ˝m hudebnĂm vzdÄ›lánĂm dokázal. A na vĂ˝bornou. Skladby zbavil hitparádovĂ©ho odĂ©ru a zaÄŤal ÄŤistit. Došel aĹľ k jejich skeletonu, z nÄ›hoĹľ si vzal jen nejdĹŻleĹľitÄ›jšà tĂłny a na nich pak pracoval. Nic nepĹ™ebĂ˝vá, nic nechybĂ. Vše je pĹ™esnÄ› tak, jak má bĂ˝t, jako by Ĺ™Ăkalo album Novö Piano.
I pro mladĂ©My teÄŹ máme moĹľnost poprvĂ© tohohle mistra spatĹ™it v Praze. OsmnáctĂ©ho Ăşnora se pĹ™edvede v Paláci Akropolis v rámci koncertnĂho seriálu Euroconnections. I kdyĹľ tenhle veÄŤĂrek uĹľ pamatuje hodnÄ›, s pozvánĂm Maxence dosahuje dalšĂho vrcholu. Narovinu totiĹľ mĹŻĹľeme Ĺ™Ăct, Ĺľe Francouz patřà k jednÄ›m z nejoriginálnÄ›jšĂch evropskĂ˝ch klavĂristĹŻ. SvĂ˝m hudebnÄ›-kosmopolitnĂm pĹ™Ăstupem, tĂm, Ĺľe se nebojĂ jĂt ani do bezmála popovĂ˝ch hymnĹŻ, navĂc oslovuje i nejmladšà generaci posluchaÄŤĹŻ.
PĹ™i poslechu Novö Piano vám rychle dojde, jaká je škoda, Ĺľe tuhle hudbu neslĂ˝cháme pravidelnÄ› z ÄŤeskĂ©ho rozhlasovĂ©ho Ă©teru. ÄŚistĂ© klavĂrnĂ tĂłny zbavenĂ© jakĂ˝chkoliv berliÄŤek majĂ schopnost kultivovat nejen posluchaÄŤe, ale i všechen hudebnĂ plebs neustále rotujĂcĂ v leĹľatĂ© osmiÄŤce. Jako správnĂ˝ mentor Maxence k tomuhle „oÄŤištÄ›nĂ“ pouĹľil hravĂ© melodie. Pod jeho rukama do sebe všechno zapadá.
Balet jako pĹ™edkrmJeštÄ› pĹ™ed klavĂrnĂm koncertem vystoupĂ Bohemia Balet, kterĂ˝ nabĂdne divákĹŻm to nejlepšà z taneÄŤnĂch pĹ™edstavenĂ od klasiky po souÄŤasnost. Bohemia Balet je soubor TaneÄŤnĂ konzervatoĹ™e hlavnĂho mÄ›sta Prahy, v nÄ›mĹľ vystupujĂ absolventi a studenti školy. Ke spolupráci se souborem jsou zváni mladĂ i renomovanĂ domácĂ a zahraniÄŤnĂ choreografovĂ©. Za dobu svĂ© existence se soubor vyvinul v ambiciĂłznĂ soubor mladĂ˝ch taneÄŤnĂkĹŻ, mnohdy laureátĹŻ mezinárodnĂch soutěžĂ.
VĂce informacĂ na
myspace.com/maxencecyrin a
www.palacakropolis.czAutor: OndĹ™ej StratilĂk